Просто про складне. Що варто знати батькам про новий закон про освіту
Скільки років буде навчатися моя дитина?
Як правило, діти ходитимуть до школи з шестирічного віку, а навчання триватиме 12 років. Воно розподілиться таким чином:
– початкова школа (1–4 класи, відбір до гімназій відмінять);
– базова середня школа (5–9 класи – гімназія);
– профільна школа (10–12 класи), яка може бути професійною або академічною (ліцеї академічного або професійного спрямування).
Після професійного навчання дитина зможе працювати або продовжити навчання у виші. Академічна школа передбачає поглиблене вивчення предметів та вступ на 1 курс вишу.
Дві перші школи можуть бути як частинами одного навчального закладу, так і двома різними. Планується, що профільна школа з 2027 року (рік появи 10 класу Нової української школи) буде відокремлена від гімназії.
Після кожного з етапів буде проводитись державна підсумкова атестація (може бути у вигляді ЗНО), за результатами якої учнів зараховують на наступний освітній рівень. Зауважимо: після початкової школи це оцінювання слугуватиме лише для моніторингу успішності.
Для досягнення вищих результатів освіти потрібно більше часу. Тому запроваджується саме 12-річне навчання. Втім, міністр освіти Лілія Гриневич наголошувала, що тривалість навчання на бакалавраті планується скоротити на рік – тож загальний час, що люди проводитимуть у класах та аудиторіях, не зміниться.
Що вчитиме моя дитина?
Закон запроваджує компетентнісне навчання.
Компетентність – це не теоретичні знання, які діти отримують у школах зараз. Це впорядковані знання та вміння застосовувати їх у житті.
Законотворці виділили такі компетентності:
– вільне володіння державною мовою;
– здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та щонайменше однією з іноземних мов;
– математична компетентність;
– компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій;
– інноваційність;
– екологічна компетентність;
– інформаційно-комунікаційна компетентність.
– навчання впродовж життя;
– громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробутом та здоровим способом життя;
– культурна компетентність;
– підприємливість та фінансова грамотність;
– інші компетентності, передбачені стандартом освіти.
Усі компетентності об’єднуватимуть так звані наскрізні вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати свою думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, вирішувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими.
Законопроект має змінити не лише те, що вчитимуть школярі – а й як.
Він екларує дитиноцентризм та індивідуальну освітню траєкторію. Це означає, що спільно вчителі, батьки та учні зможуть обирати темп навчання, складність та заглиблення в той матеріал, який найбільш цікавий дитині.
Я зможу навчати дитину вдома?
Законопроект визнає
дистанційне (коли учень вчиться в школі через інтернет),
екстернатне (коли школяр самостійно оволодіває навчальним матеріалом),
сімейне або домашнє навчання (коли освіту забезпечують батьки) та
педагогічний патронаж (якщо дитина за станом здоров’я не може відвідувати заняття в школі, то за нею закріплюють вчителя, який навчає її вдома).
Ці форми освіти дозволять вашій дитині вчитись або вдома (самостійно, з вами чи дистанційно в школі), або з репетиторами чи тьюторами, або в альтернативній школі.
Та в будь-якому випадку учень має пройти оцінювання, аби перейти в наступний клас. Як саме це буде реалізовано, ще має визначити МОН.
Підручники будуть безкоштовні?
Так, це передбачено проектом закону.
А шкільні обіди?
Вони будуть безкоштовними лише для пільгових категорій учнів. Хоча це не є новелою – у цьому році в держбюджеті передбачено кошти лише на соціально вразливі верстви населення.
|